Jumaat, 16 Ogos 2013

Alam Persekolahan

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera 


Sambungan dari drama bersiri kita untuk hari ini, saya kongsikan pengalaman dari zaman persekolahan daripada tadika hingga tamat tingkatan 5,

Kalau bab mengimbas kembali zaman persekolahan saya pasti sahabat semua ada cerita pengalaman manis, pahit, sedih, gembira semua bercampur adukkan. Baiklah saya akan coretkan dari zaman sekolah tadika, saya bersekolah dekat sahaja dengan rumah jadinya jika ke tadika akan berjalan kaki sahaja bersama-sama dengan kakak saya yang akan menghantar sampai ke pintu kelas, memang seronok dapat berkenalan dengan ramai kawan-kawan baru, dapat mengenal huruf, nombor dan lain-lain, masih ingat lagi diingatan nama guru yang mengajar dan mendidik diri ini, beliau yang saya maksudkan adalah Pn Rubiah, sahabat semua masih ingat lagikah dengan guru yang mengajar masa tadika, hah mesti tak ingat kan. Saya rasa sahabat semua pasti melalui pengalaman ingin melarikan diri bila nampak kelibat seorang gadis berbaju serba putih mengukir senyuman dari jauh itulah jururawat gigi yang datang untuk memeriksa kesihatan gigi, aduhai masa itu lah semua perasaan ada nak menangis, berdebar, nak terkucil memang tergelak sendiri bila diimbas kembali. masa berlalu begitu pantas kini saya dah memasuki tahun satu bermakna enam (6) tahun lah saya akan bersekolah rendah oh hampir terlupa saya dulu bersekolah di SK ULU TIRAM, JOHOR. Dari darjah 1 hingga darjah 3 saya ditempatkan di kelas KENANGA naik darjah 4 hingga darjah 6 saya dikelas DAHLIA, kalau ada sahabat yang kebetulan terbaca coretan ini cepat-cepat telefon saya dapat jumpa semula semua kawan-kawan lama kan.

Enam tahun kemudian bermakna masuk tahun ke tujuhlah kan meningkat ke alam remaja tak sangka dah bersekolah menengah saya sekarang, oh saya sekolah di SMK ULU TIRAM. Bila naik ke sekolah menengah ini perasaan saya bercampur baur rasa takut sahaja, saya sendiri tak tahu mungkin terlalu ramai pelajar berbilang kaumkan dan tidak mengenali antara satu sama lain lagi, masa tingkatan 1 saya ditempatkan dalam kelas J, aduh jauh kebelakang tapi tak mengapa dengan semangat yang ada semasa naik ke tingkatan 2, diri dah maju naik kelas PERDANA 3, sama juga masa di tingkatan 3 kelas sama, tingkatan 4 dan tingakat 5 pula saya masuk aliran SAINS PERTANIAN, minat sangat bercucuk tanam, tapi pengalaman paling manis di sekolah menengah ini saya mendapat nombor satu dalam kelas, syukur alhamdulillah, masa bapa saya dapat ke sekolah untuk mengambil kad laporan belajar bangganya Tuhan sahaja yang tahun maklumlah kali pertama dapat nombor satu kan, jadi siapa tak bangga, tahun terakhir disekolah menengah memang menyedihkan manakan tidak kita semua akan berpisah dengan sahabat sekelian. Menempuh peperiksaan penting dalam kehidupan amat mengusarkan hati yang mana akan menentukan hala tuju masa depan kita, tapi syukur alhamdulillah berkat doa kedua ibubapa saya mendapat keputusan SPM yang agak baik  dan meneruskan pembelajaran di institusi pendidikan swasta, sekarang saya dah ada kerja tetap, apa sahabat nak tahu saya kerja apa? tak mengapa nanti saya sambung drama bersiri ini ke episod ALAM PEKERJAAN ya. 

sekian, wasalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan