Isnin, 19 Ogos 2013

Alam Pekerjaan

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera


Muncul kembali, jadi hari ini kita sambung semula dengan cerita di Alam Pekerjaan. Baiklah saya akan mulakan dengan cerita selepas SPM, maklumlah bak kata orang nak cari pengalaman kan.

Selepas SPM, saya bersama dengan 2 orang lagi sahabat saya iaitu Epul dan Hisham berbincang bersama-sama untuk mencari kerja sementara sebelum menyambung pengajian ke IPTA/IPTS. Bincang punya bincang kami bersetuju untuk bekerja sebagai Pencuci di Hospital Sultanah Aminah, dengan bantuan jiran yang kebetulan bekerja disana sebagai penyelia jadinya senang lah sikit kami mendapat kerja, saya diletakan di dalam dewan bedah, kawan saya Epul di bawah jabatan penyakit berjangkit, dan Hisham pula di ruang legar jabatan kecemasan.tugas kami adalah memastikan kawasan tersebut bersih suci dan murni hehehe,

tugas kami bermula seawal jam 7.00 pagi ini bermakna jam kurang lebih 6.00 pagi dah kena bersiap untuk ke Hospital , sampai sahaja di dewan bedah bermulalah tugas saya membersihkan 8 bilik dewan bedah, Ya Allah sejuknya ketika pintu bilik dewan itu saya buka memang kuat pendingin udara yang dipasang. semua peralatan didalam dewan saya kena lap  termasuk lah dinding serta syiling lenguh tengkuk dibuahnya belum lagi mengemop lantai lagi patah pinggang, semua bilik kena siapkan sebelum jam 9.00 pagi, dan setiap kali selepas pembedahan lampu dibelakang dewan akan berbunyi dan nyala tanda pembedahan sudah selesai dan tugas saya pula ambil alih untuk kerja pembersihan semua darah yang ada dalam bilik dewan tersebut
begitulah rutin saya setiap hari. memang seronok sebab dapat jumpa jururawat dan doktor baik sungguh baik melayan kita walaupun sekadar tukang pencuci. tapi saya kerja tidak lama hampir 3 bulan sahaja, saya bertiga berhenti kerja, dan mencari pengalaman ditempat lain pula, iaitu kilang. Semasa kerja kilang cuma saya dan Hisham sahaja yang bekerja sama tempat antara kilangnya Tong Garden, dan Savana (M) Sdn Bhd, kedua-dua kilang tersebut kami kerja tidak lama 3bulan sahaja. selepas tu Hisham dapat tawaran menjadi Tentera berkhidmat untuk negara dan saya masih mencari kerja ditempat lain, selepas 2 minggu menganggur saya kerja di 7elevan juga kurang lebih 3 bulan sahaja bertahan kemudian saya menyambung pengajian di IPTS di Johor Bahru dalam jurusan Sistem Maklumat peringkat Sijil. Tamat peringkat Sijil saya teruskan peringkat Diploma separuh jalan sebab dapat tawaran kerja di sektor perbankan iaitu BANK RAKYAT sampai sekarang. itulah sedikit sebanyak yang dapat saya kongsikan pada sahabat sekelian.

wasalam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan